Papers/Posters in International and National Meetings - Literacy Practices and Written Language Acquisition

2013

  • Faria e Maya, C., Gil, I. C., Encarnação, P., Pimentel, J. S., & Alves Martins, M. (2013, September). Estudo exploratório sobre a utilização de ambientes virtuais, na avaliação de funções cognitivas/executivas em crianças com e sem perturbação neuromotora ligeira. Paper presented at XII Congresso Internacional Galego-Português de Psicopedagogia, Braga, Universidade do Minho. URL
  • Gonçalves, J., & Alves Martins, M. (2013, September). Avaliação da metacognição, autorregulação e utilização de estratégias cognitivas em atividades de investigação. Paper presented at XII Congresso Internacional Galego-Português de Psicopedagogia, Braga, Universidade do Minho. URL
  • Gonçalves, J., & Alves Martins, M. (2013, September). Percepção dos professores sobre o desenvolvimento cognitivo dos alunos. Paper presented at XII Congresso Internacional Galego-Português de Psicopedagogia, Braga, Universidade do Minho. URL
  • Maia, C., & Alves Martins, M. (2013, September). Impacto de dois programas de intervenção na escrita e na leituraPaper presented at XII Congresso Internacional Galego-Português de Psicopedagogia, Braga, Universidade do Minho. URL
  • Simões, E., & Alves Martins, M. (2013, September). Prova de compreensão na leitura para o 1º ano de escolaridadePaper presented at XII Congresso Internacional Galego-Português de Psicopedagogia, Braga, Universidade do Minho. URL

2012

  • Albuquerque, A., Salvador, L., & Alves Martins, M (2012, June). Análise qualitativa dos efeitos de um programa de intervenção de escrita inventada na evolução da escrita de crianças em idade pré-escolar. In M. Alves Martins (Coord.), Práticas educativas e desenvolvimento da linguagem escrita em fases iniciais de aprendizagem, Symposium presented at 12º Colóquio Internacional de Psicologia e Educação: Educação, aprendizagem e desenvolvimento: Olhares contemporâneos através da investigação e da prática, Lisbon.
  • Alves Martins, M., Salvador, L., Albuquerque, A. & Lourenço, C. (2012, July). The impact of an invented spelling programme with pre-school-age children on early reading acquisition. Paper presented at SIG Writing 2012, Porto.
  • Gaitas, S., & Alves Martins, M. (2012, June). Práticas de ensino da leitura e da escrita no 1º ano de escolaridade. In M. Alves Martins (Coord.), Práticas educativas e desenvolvimento da linguagem escrita em fases iniciais de aprendizagem, Symposium presented at 12º Colóquio Internacional de Psicologia e Educação: Educação, aprendizagem e desenvolvimento: Olhares contemporâneos através da investigação e da prática, Lisbon.
  • Gaitas, S., & Alves Martins, M. (2012, July). First grade teachers practices concerning writing instruction. Paper presented at SIG Writing 2012, Porto.
  • Gaitas, S., & Alves Martins, M. (2012, July). Teaching written language in the first grade. Paper presented at JURE 2012 Conference, Regensburg, Germany.
  • Mata Pereira, M., Fijalkow, J., & Alves Martins, M. (2012, July). Didactics and syllabic spellings. Paper presented at SIG Writing 2012, Porto.
  • Mata Pereira, M., Fijalkow, J., & Alves Martins, M. (2012, June). Didática experimental e aquisição da linguagem escrita. In M. Alves Martins (Coord.), Práticas educativas e desenvolvimento da linguagem escrita em fases iniciais de aprendizagem, Symposium presented at 12º Colóquio Internacional de Psicologia e Educação: Educação, aprendizagem e desenvolvimento: Olhares contemporâneos através da investigação e da prática, Lisbon.
  • Salvador, L., Albuquerque, A., & Alves Martins, M. (2012, July). A qualitative approach to an invented spelling programme with Portuguese pre-school-age children. Paper presented at SIG Writing 2012, Porto.
  • Silva, C., & Farroupas, S. (2012, June). O impacto da revisão no desempenho ortográfico, coesão e coerência textual. Paper presented at 12º Colóquio Internacional de Psicologia e Educação: Educação, aprendizagem e desenvolvimento: Olhares contemporâneos através da investigação e da prática, Lisbon.
  • Silva, C. (2012, July). The impact of revision and feedback in quality of children’s written compositions. Paper presented at SIG Writing 2012, Porto.
  • Vasconcelos Horta, I., & Alves Martins, M. (2012, June). Acesso ao princípio alfabético no pré-escolar: Efeitos de dois programas de escrita inventada na fonetização da escrita. In M. Alves Martins (Coord.), Práticas educativas e desenvolvimento da linguagem escrita em fases iniciais de aprendizagem, Symposium presented at 12º Colóquio Internacional de Psicologia e Educação: Educação, aprendizagem e desenvolvimento: Olhares contemporâneos através da investigação e da prática, Lisbon.
  • Vasconcelos Horta, I., & Alves Martins, M. (2012, July). Invented spelling programmes and letter names: The phonetization processes. Paper presented at SIG Writing 2012, Porto.

2011

  • Albuquerque, A, Salvador, L., & Alves Martins, M. (2011, February). O impacto de um programa de escrita inventada na evolução da escrita e da leitura em crianças de idade pré-escolar. Poster presented at I Colóquio Internacional de Psicologia do Desenvolvimento, Lisboa.
  • Albuquerque, A., Salvador, L., & Alves Martins, M. (2011, September). A evolução da escrita inventada e a aquisição precoce da leitura em crianças de idade pré-escolar. Paper presented at XI Congreso Internacional Galego-Portugués de Psicopedagoxía, Coruña.
  • Alves Martins, M. (2011, February). Como levar as crianças em idade pré-escolar a pensar sobre a escrita. Conference presented at I Colóquio Internacional de Psicologia do Desenvolvimento, Lisboa.
  • Correia, R & Alves Martins, M. (2011, February). Desenvolvimento de um programa de intervenção em leitura e escrita com uma criança com síndrome X-Frágil. Poster presented at I Colóquio Internacional de Psicologia do Desenvolvimento, Lisboa.
  • Gaitas, S., & Alves Martins, M. (2011, June). Reading and writing practices among Portuguese first grade teachers. Poster presented at 8th International Conference IAIMTE, Hildesheim, Alemanha.
  • Gaitas, S. & Alves Martins, M. (2011, August). Relationship between teacher’s practices and teachers’ implicit theories concerning written language. Paper presented at Jure 2011 Preconference, University of Exeter, UK.
  • Gaitas, S., & Alves Martins, M. (Set., 2011). Práticas de ensino da leitura no início de escolaridade em Portugal. Paper presented at XI Congreso Internacional Galego-Portugués de Psicopedagoxía, Coruña.
  • Gonçalves, J., Fidalgo, Z., & Alves Martins, M. (2011, September). Avaliação do desenvolvimento metacognitivo de estudantes entre o sexto e nono anos de escolaridade. Paper presented at XI Congreso Internacional Galego-Portugués de Psicopedagoxía, Universidad da Coruña, Coruña.
  • Mata Pereira, M., Fijalkow, J., & Alves Martins, M. (2011, June). Syllabic spellings: One letter per syllable? Paper presented at 8th International Conference IAIMTE, Hildesheim, Alemanha.
  • Mata Pereira, M., Fijalkow, J., & Alves Martins, M. (2011, September). Relação entre contexto linguístico e a escrita de crianças em idade pré-escolar. Paper presented at XI Congreso Internacional Galego-Portugués de Psicopedagoxía, Coruña.
  • Silva, C. & Almeida T. (2011, August). Didactic Instruction or Cognitive Conflict in preschool children`s invented spelling? Paper presented at 14th Biennial Conference EARLI 2011, Exeter, UK.
  • Silva, C., & Almeida T. (2011, August). Textual Production: What is the impact of linguistic and metalinguistic competences? Paper presented at 14th Biennial Conference EARLI 2011, Exeter, UK.
  • Silva, C. (2011, July). The impact of an intervention literacy program with children from low background from 1st grade. Paper presented at 17th European Conference on Reading, Mons.
  • Silva, C. (2011; November). A avaliação da componente fonológica. Paper presented at I Congresso de Estudantes da Terapia da Fala, Universidade Fernando Pessoa, Porto.
  • Simões, E., & Alves Martins, M. (2011, September). Avaliação da leitura oral de palavras: Análise da tipologia de erros de leitura em crianças do 1º e 2º ano de escolaridade. Paper presented at XI Congreso Internacional Galego-Portugués de Psicopedagoxía, Universidad da Coruña, Coruña.
  • Vasconcelos Horta, I & Alves Martins, M. (2011, June). Invented spelling programmes: factors that lead to phonetization. Poster presented at 8th International Conference IAIMTE, Hildesheim, Alemanha.

2010

  • Almeida, T., & Silva, C. (2010, July). Interacção adulto-criança: da instrução ao conflito cognitivo na evolução das concepções sobre a escrita em crianças de idade pré-escolar. Poster presented at the Seminário Internacional “Contributos da Psicologia em Contextos Educativos”, Braga.
  • Almeida, T, & Silva, C. (2010, July). A utilização do computador na confrontação de escritas inventadas: Contributo para a evolução das concepções sobre a escrita. Paper presented at the I Seminário Internacional “Contributos da Psicologia em Contextos Educativos”, Braga.
  • Almeida, T., & Silva, C. (2010, October). O nome e o som das letras nos processos de fonetização – Instrução ou conflito cognitivo em programas de intervenção sobre a escrita? Poster presented at the Colóquio Leitura Investigação & Ensino, Faculdade de Letras, Universidade de Lisboa.
  • Alves Martins, M. (2010, February). Factores promotores do desenvolvimento da linguagem escrita em crianças de idade pré-escolar. Symposium presented at the VII Simpósio Nacional de investigação em Psicologia, Universidade do Minho.
  • Alves Martins, M. (2010, October). Coordination of a round table about learning to read. Paper presented at the Colóquio Leitura Investigação & Ensino, Faculdade de Letras, Universidade de Lisboa.
  • Alves Martins, M., & Lucas, S. (2010, February). A eficácia de dois programas de escrita inventada na evolução das conceptualizações sobre linguagem escrita de crianças em idade pré-escolar. Paper presented at the VII Simpósio Nacional de investigação em Psicologia, Universidade do Minho.
  • Alves Martins, M., Silva, C., & Lourenço, C. (2010, September). The impact of three invented spelling programmes on the understanding of the alphabetic principle in preschool children. Paper presented at the 12th International Conference of the EARLI Special Interest Group on Writing, Heidelberg University of Education.
  • Coelho, L., & Alves Martins, M. (2010, July). Interacções mãe-criança surda durante a leitura de livros de histórias: Dois estudos de caso. Paper presented at the I Seminário Internacional “Contributos da Psicologia em Contexto Educativo”, Universidade do Minho.
  • Gaitas, S., & Alves Martins, M. (2010, February). Procedimentos de ensino da linguagem escrita de professores do 1º Ciclo: A sua relação com as crenças. Paper presented at the VII Simpósio Nacional de investigação em Psicologia, Universidade do Minho.
  • Horta, I., & Alves Martins, M. (2010, February). Fricativas e oclusivas: Que efeitos no acesso ao princípio alfabético após um programa de intervenção na escrita? Paper presented at the VII Simpósio Nacional de investigação em Psicologia, Universidade do Minho.
  • Lourenço, C., & Alves Martins, M. (2010, February). Evolução da linguagem escrita em crianças de idade pré-escolar. Paper presented at the VII Simpósio Nacional de investigação em Psicologia, Universidade do Minho.
  • Marques, L. & Mata, L. (2010, July). Concepções dos educadores e práticas de literacia no jardim-de-infância. Paper presented at the I Seminário Internacional “Contributos da psicologia em contextos educativos”, Universidade do Minho, Braga.
  • Mata, L. & Marques, L. (2010, February). Concepções dos educadores de infância sobre o desenvolvimento da literacia. Poster presented at the VII Simpósio Nacional de Investigação em Psicologia, Universidade do Minho, Braga.
  • Mata Pereira, M., Fijalkow, J, & Alves Martins, M. (2010, September). Syllabic spellings: A pedagogical manifestation? Paper presented at the 12th International Conference of the EARLI Special Interest Group on Writing, Heidelberg.
  • Santos, A. I. & Alves Martins, M. (2010, February). Práticas pedagógicas de abordagem à linguagem escrita em jardim-de-infância. Paper presented at the VII Simpósio Nacional de investigação em Psicologia, Universidade do Minho.
  • Silva, C. (2010, January). Ler antes de aprender a ler. Conference presented at the Sociedade Portuguesa da Língua.
  • Silva, C. (2010, February). Consciência fonológica e morfológica e a natureza dos erros ortográficos em crianças do segundo ano de escolaridade com e sem dificuldades de aprendizagem. Paper presented at the VII Simpósio Nacional de Investigação em Psicologia, Universidade do Minho.
  • Silva, C. (2010, September). Phonological, morphological awareness and the orthographic performance on second grade children. Paper presented at the 12th International Conference of the EARLI Special Interest Group on Writing, Heidelberg.
  • Silva, C. (2010, October). Children from low social background and week literacy competences: success in learning to read is possible. Paper presented at the Colóquio Leitura Investigação & Ensino, Faculdade de Letras, Universidade de Lisboa.
  • Silva, C., & Ferreira, S. (2010, September). The impact of an intervention literacy programme with children from low social background from 1st grade. Paper presented at the 12th International Conference of the EARLI Special Interest Group on Writing, Heidelberg.
  • Simões, E., Alves Martins, M. (2010, February). Eficácia de um programa de intervenção nas dificuldades de leitura e escrita: estudo de caso. Paper presented at the VII Simpósio Nacional de investigação em Psicologia, Universidade do Minho.
  • Romeira, L., & Alves Martins, M. (2010, July). Leitura oral de palavras nos dois primeiros anos de escolaridade. Paper presented at the I Seminário Internacional “Contributos da Psicologia em Contexto Educativo”, Universidade do Minho.
  • Vasconcelos Horta, I., & Alves Martins, M. (2010, September). Invented spelling in kindergarten: An analysis of child/adult interactions during an invented spelling programme. Poster presented at the 12th International Conference of the EARLI Special Interest Group on Writing, Heidelberg.

2009

  • Almeida, T., & Silva, C. (2009, July). Syllabic hypothesis and intra-figural variations in spelling: from the handwriting to the computer. Poster presented at the 16th European Conference on Reading, Braga, Portugal.
  • Almeida, T., & Silva, C. (2009, August). Syllabic hypothesis and intrafigural variations in spelling: from handwriting to computer.  Paper presented at the 13th Biennial Conference EARLI 2009: Fostering Communities of Learners, Amsterdam.
  • Almeida, T. & Silva, C. (2009, November). O impacto de programas de intervenção em escrita com crianças em idade pré-escolar. Paper presented at the 4º Encontro de Investigação e Formação - Formar Professores, Investigar Práticas, Escola Superior de Educação de Lisboa, Lisboa.
  • Alves Martins, M., Silva, C., & Lourenço, C. (2009, July). The impact of writing programmes on preschool children’s invented spellings. Poster presented at the 16th European Conference on Reading, Braga, Portugal.
  • Alves Martins, M., Silva, C., & Lourenço, C. (2009, September). O impacto de programas de escrita na evolução das escritas inventadas em crianças de idade pré-escolar. Poster presented at the X Congresso Internacional Galego-Português de Psicopedagogia, Braga, Portugal.
  • Alves Martins, M., Silva, C., & Mata Pereira, M. (2009, June). Facilitating children’s invented spellings: Implications and important characteristics. In Invented spelling: early steps on the pathways to literacy, Symposium presentet at th Sixteenth Annual Meeting of the Society for the Scientific Study of Reading, Boston, Massachusetts.
  • Branco, A. R., & Alves Martins, M. (2009, September). Conhecimentos precoces sobre a funcionalidade da linguagem escrita e aprendizagem da leitura. Paper presented at the X Congresso Internacional Galego-Português de Psicopedagogia, Braga, Portugal.
  • Catarino, J., & Alves Martins, M (2009, September). A agressão e vitimação entre pares em contexto escolar – estudo de caso no 5º ano de uma escola da cidade de Beja. Paper presented at the X Congresso Internacional Galego-Português de Psicopedagogia, Braga, Portugal.
  • Gaitas, S. & Alves Martins, M. (2009, September). Relações entre crenças e práticas de linguagem escrita em professores do 1º ciclo. Paper presented at the X Congresso Internacional Galego-Português de Psicopedagogia, Braga, Portugal.
  • Horta, I., & Alves Martins, M. (2009, June).Writing programmes with kindergarten children: the effects of fricatives and stops consonants in the access to the alphabetic principle. Paper presented at the 7th IAIMTE International Conference on Learning and Teaching of Language and Literature, Toronto.
  • Horta, I. & Alves Martins, M. (2009, August). Orthographic performances and orthographic knowledge: A longitudinal study in third and fourth grades in a Portuguese elementary school. Paper presented at the 13th Biennial Conference EARLI 2009: Fostering Communities of Learners, Amsterdam.
  • Santos, A. I., & Alves Martins, M. (2009, September). Concepções e práticas pedagógicas de abordagem à linguagem escrita de educadores de infância. Paper presented at the X Congresso Internacional Galego-Português de Psicopedagogia, Braga, Portugal.
  • Silva, C., Alves Martins, M., & Mata Pereira, M. (2009, August). The impact of linguistic variables on the evolution of pre-school children´s writing: The case of stressed Vs. ustressed vowels. Paper presented at the 13th Biannual Conference EARLI 2009: Fostering Communities of Learners, Amsterdam.
  • Simões, E., & Alves Martins, M. (2009, September). Desenvolvimento de um programa de intervenção com uma criança com dificuldades na aprendizagem da leitura e escrita. Paper presented at the X Congresso Internacional Galego-Português de Psicopedagogia, Braga, Portugal.

2008

  • Alves Martins, M. (2008, February). Qualidade das práticas de literacia em jardim de infância e desenvolvimento da escrita. Paper presented at the 1º Congresso Internacional em Estudos da Criança: Infâncias Possíveis, Mundos Reais, Universidade do Minho, Instituto de Estudos da Criança, Braga.
  • Alves Martins, M., Silva, C., & Sousa, M. (2008, February). Invented spelling activities and the phonetization of Portuguese pre-school children’s writing. Paper presented at the International Conference Writing Research Across Borders, University of California, Santa Barbara.
  • Alves Martins, M., Mata Pereira, M., & Silva, C. (2008, June). How can writing activities with preschool children promote the understanding of the alphabetic principle. Paper presented at the 11th International Conference of the EARLI Special Interest Group on Writing, Lund University.
  • Bispo, R. (2008). Uso da regressão logística na predição da versão fetal na gravidez . Paper presented at the XV Jornadas de Classificação e Análise de Dados, Escola Superior de Ciências Empresariais, Instituto Politécnico de Setúbal, Portugal.
  • Bispo, R. & Pinto, F. (2008, October). Modelação de contagens com excesso de zeros: aplicação à análise do absentismo no trabalho. Paper presented at the XVI Congresso da Sociedade Portuguesa de Estatística. Vila Real, Portugal.
  • Bispo, R., Santo, S. & Clode, N. (2008, August). Building and visualizing a logistic regression model with R: An application to external version success prediction. Poster presentation at the International Conference on Cumputational Statistics, COMPSTAT2008. Faculdade de Economia da Universidade do Porto, Portugal.
  • Cruz, S. & Ramalho, G. (2008, September). Desempenho e atitudes relativos ao cálculo mental em crianças dos 2º, 4º e 6º anos de escolaridade. Paper presented at ProfMat 2008, Évora.
  • Horta, I., & Alves Martins, M. (2008, June). Writing programmes with kindergarten children: do they contribute to the development of children’s writing. Paper presented at the 11th International Conference of the EARLI Special Interest Group on writing, Lund University.
  • Mata, L. (2008, February). Linguagem escrita no jardim de infância: Que competências desenvolver? Paper presented at the I Congresso Internacional em Estudos da Criança: Infâncias possíveis, Mundos reais, Universidade do Minho, Instituto de Estudos da Criança, Braga. 
  • Mata, L. (2008, October). Avaliação dos conhecimentos sobre a funcionalidade da linguagem escrita. Paper presented at the XIII Conferência Internacional de Avaliação psicológica: Formas e Contextos, Universidade do Minho.
  • Mata, L. (2008, October). Hábitos e Práticas de Leitura de Histórias – Como caracterizar? Paper presented at the XIII Conferência Internacional de Avaliação psicológica: Formas e Contextos, Universidade do Minho.
  • Ramalho, G., & Cruz, S. (2008, July). Mental calculus and number sense. Performance and attitudes in 2nd, 4th and 6th grade Portuguese students. Poster presentation at the 11th International Congress on Mathematics Education, Monterrey, Mexico.
  • Santos, A. I., & Alves Martins, M. (2008, February). Literacy practices in Portuguese kindergartens and children’s conceptualisations about written language. Paper presented at the International Conference Writing Research Across Borders, University of California, Santa Barbara.
  • Santos, A. I. & Alves Martins, M. (2008, June). Portuguese kindergarten teachers and emergent literacy. Paper presented at the 11th International Conference of the EARLI Special Interest Group on writing, Lund University.
  • Santos, A. I., & Alves Martins, M. (2008, February). Fazer ou deixar fazer? Eis a questão! As práticas pedagógicas dos educadores de infância e as conceptualizações infantis sobre a leitura e a escrita. Paper presented at the I Congresso Internacional em Estudos da Criança: Infâncias Possíveis, Mundos Reais, Universidade do Minho, Instituto de Estudos da Criança, Braga.
  • Silva, C. (2008). Era uma vez um leitor... Antes de o ser. Paper presented at the VI Congresso THEKA, Fundação Calouste Gulbenkian. Lisboa.
  • Silva, C., Almeida, T., & Alves Martins, M. (2008, June). Training the phonetization process with the names or the sounds of letters. Paper presented at the 11th International Conference of the EARLI Special Interest Group on writing, Lund University.
  • Silvestre, A., & Ramalho, G. (2008, September). A álgebra em manuais dos 7º e 8º anos de escolaridade. Paper presented at ProfMat 2008, Évora.

2007

  • Alves Martins, M., & Farinha, S. (2007, July). Relationships between early concepts about written language and reading acquisition. Poster presented at the Xth European Congress of Psychology. Prague, Czech Republic.
  • Alves Martins, M., Silva, C. & Mata Pereira, M. (2007, July). The impact of the articulatory properties of phonemes on the evolution of preschool children’s writing. Poster presented at the Xth European Congress of Psychology. Prague, Czech Republic.
  • Almeida, T., Silva, C., & Alves Martins, M. (2007, July). Letters characteristics and the phonetization process. Paper presented at the Xth European Congress of Psychology.  Prague, Czech Republic.
  • Almeida, T., Alves Martins, M., & Silva, A., C., (2007, August). Differences between fricatives  and occlusives in the phonetization process. Poster presented at the 13th European Conference on Developmental Psychology, Jena, Germany. 
  • Alves Martins, M., Mata Pereira, M., Silva, C. (2007, November). Can writing activities in kindergartens promote children’s literacy skills? Paper presented at the Annual Conference of the British Psychological Society – Literacies, Stoke-on-Trent, UK.
  • Bispo, R. (2007, February). Predição do índice de massa corporal em crianças pelos métodos regressivos clássicos e robustos. Paper presented at the XIV Jornadas de Classificação e Análise de Dados, Instituto Superior de Engenharia do Porto, Porto.
  • Bispo, R. (2007, August). Log-linear models for ordinal cross classified data with zero counts. Poster presented at the 56th Session of the ISI - International Statistical Institute. Centro de Congressos de Lisboa, Lisbon, Portugal.
  • Bispo, R., Ramalho, G. & Henriques, N. (2007, July). Mathematical tasks and mathematical knowledge development in fifth grade. Poster presented at X European Congress of Psychology, Prague, Czech Republic.
  • Mata, L. (2007, September). Leitura de histórias e concepções emergentes de literacia em crianças de idade pré-escolar. Paper presented at the IX Congresso Internacional Galego-Português de Psicopedagogia, Universidade da Coruña, Spain.
  • Ramalho, G. & Lima, M. (2007, July). Misconceptions and Errors in Introductory Algebra. Poster presented at the X European Congress of Psychology, Prague, Czech Republic.
  • Silva, C., Almeida, T., & Alves Martins, M. (2007, July). The name and the sound of letters. Paper presented at the Xth European Congress of Psychology. Prague, Czech Republic.
  • Almeida, T., & Silva, C. (2007, April). Diferenças entre o nome e o som das letras nas escritas fonetizadas. Paper presented at the 2º Congresso Aquisição da Linguagem. Guarda.
  • Farinha, S., & Alves Martins, M. (2007, April). Concepções precoces sobre linguagem escrita e aprendizagem da leitura. Paper presented at the 2º Congresso Aquisição da Linguagem, Guarda.
  • Mata, L. (2007, April). Literacia familiar e conhecimentos emergentes de literacia. Paper presented at the I Seminário Qualidade e Desenvolvimento na Infância, Tavira.
  • Mata, L. (2007). Ambientes de literacia e emergência das concepções sobre linguagem escrita. Paper presented at the VI Simpósio Internacional GEDEI- Agrupar as Escolas, Diferenciar as Práticas. Setúbal: ESE de Setúbal.
  • Mata, L. (2007, October). Leituras no percurso Escolar – Um olhar sobre o pré-escolar. Paper presented at the IV Encontro das Bibliotecas Escolares de Oeiras – Leituras no Percurso Escolar, Biblioteca Municipal de Oeiras.
  • Mata Pereira, M. (2007). A importância das interacções precoces em torno da linguagem escrita para a aprendizagem da leitura e escrita. Paper presented at the VII Simpósio Internacional GEDEI - Agrupar as Escolas, Diferenciar as Práticas. Setúbal: ESE de Setúbal.
  • Santos, A. I., & Alves Martins, M. (2007, April). Concepções e práticas pedagógicas de abordagem à linguagem escrita dos educadores de infância. Paper presented at the 2º Congresso Aquisição da Linguagem, Guarda.
  • Sousa M., & Silva, C. (2007, April). O impacto das diferentes estratégias de instrução na aquisição de regras ortográficas contextuais. Paper presented at the 2º Congresso Aquisição da Linguagem, Guarda.

Horários e Contactos

Dias úteis

das 9:30h às 13:30h

uipcde@ispa.pt

+351 21 881 1700/ 77