Papers in International and National Journals - Life and Learning Contexts: Affective and Identity Processes

In press

  • Gouveia-Pereira, M, Abreu, S. & Martins, C. (in press). Como funcionam as famílias de adolescentes com ideação suicida? Psicologia: Reflexão e Critica.
  • Oliveira, M., & Miranda, M. (in press). Paradigma: Teste de Associação Implícita. Laboratório de Psicologia.

2014

  • Pipa, J., & Peixoto, F. (2014). Tipo de ensino e autoconceito artístico de adolescentes. Estudos de Psicologia, 31(2), 159-167. doi: 10.1590/0103-166X2014000200002 URL

2013

  • Monteiro, V. (2013). Promoting reading motivation by reading together. Reading Psychology, 34(4), 301-335.

2012

  • Castro Silva, J., Morgado, J., & Maroco, J. (2012). The relationship between portuguese adolescent perception of parental styles, social support, and school behavior. Psychology, 3 (7), 513-517. Available
  • Correia, I.,Alves, H., Sutton, R., Ramos, M., Gouveia-Pereira, M., & Vala, J. (2012). When do people derogate or psychologically distance themselves from victims? Belief in a just world and ingroup identification. Personality and Individual Differences, 53(6), 747-752. Available
  • Mata, L. (2012). Literacia familiar e desenvolvimento de competências de literacia. EXEDRA, nº temático: Português: Investigação e Ensino, 219-227. URL
  • Mata, L., Peixoto, F. & Monteiro, V. (2012). Attitudes towards mathematics: Effects of individual, motivational and social support factors. Child Development Research, vol. 2012. Available
  • Monteiro, V. (2012). Promoção do autoconceito e auto estima através de um programa de leitura a par. Psicologia: Reflexão e Crítica, 25(1), 147-155. Available
  • Nascimento, S., & Peixoto, F. (2012). Relações entre o estatuto escolar e o autoconceito, auto-estima e orientações motivacionais em alunos do 9º ano de escolaridade. Análise Psicológica, 30, 421-434.
  • Sanches, C., Gouveia-Pereira, M. & Carugati, F. (2012). Justice judgments, school failure and adolescent deviant behaviour. British Journal of Educational Psychology, 82(4), 606-621. Available
  • Vaes, J., Leyens, J. Ph., Paladino, M. P., & Miranda, M. (2012). We are human, they are not: Differentiating the driving forces behind outgroup dehumanization and the humanization of the ingroup. European Review of Social Psychology, 23(1), 64-106. URL

2011

  • Amaral, V., Peixoto, F. & Carugati, F. (2011). Representações sociais da inteligência: Estrutura e efeitos de algumas variáveis sociocognitivas. Psychologica, 52, 5-18.
  • Fleith, D. S., Almeida, L. S., & Peixoto, F. (2011). Escala sobre clima para criatividade em sala de aula: Contribuições para a sua validação. Estudos de Psicologia (Campinas), 28, 307-314. URL
  • Mata, L. (2011). Motivation for reading and writing in kindergarten children. Reading Psychology, 32(3), 272-299. Available
  • Peixoto, F. (2011). “Is it beneficial to stress grades to my child?” – Relationships between parental attitudes towards academic achievement, motivation, academic self-concept and academic achievement in adolescents. International Journal About Parents in Education, 5(2), 97-108. Availabe
  • Peixoto, F., & Almeida, L. S. (2011). A organização do autoconceito: Análise da estrutura hierárquica em adolescentes. Psicologia: Reflexão e Crítica, 24, 533-541. Available

2010

  • Gaitas, S., & Morgado, J. (2010). Educação, diferença e psicologia. Análise Psicológica, 28(2), 359-375. Available
  • Gouveia-Pereira, M., & Correia, I. (2010). Nota de abertura: Psicologia e Justiça. Análise Psicológica, 28(1), 3-5. Available
  • Henriques, A. P., Gouveia-Pereira, M., & Miranda, M. (2010). Normas de desejabilidade e unicamente humano de características de moralidade. Laboratório de Psicologia, 8(2), 225-236.
  • Peixoto, F., & Almeida, L. S. (2010). Self-concept, self-esteem and academic achievement: Strategies for maintaining self-esteem in students experiencing academic failure. European Journal of Psychology of Education, 25, 157-175. Available
  • Sanches, C., & Gouveia-Pereira, M. (2010). Julgamentos de justiça em contexto escolar e comportamentos desviantes na adolescência. Análise Psicológica, 28(1), 71-85. Available
  • Vargas-Moniz, M. J., & Morgado, J. (2010). Parcerias e coligações comunitárias: Potencialidades e desafios na criação de respostas articuladas. Análise Psicológica, 28(3), 395-409. Available

2009

  • Mata, L., Monteiro, V., & Peixoto, F. (2009). Motivação para a leitura ao longo da escolaridade. Análise Psicológica, 27, 563-572. Available

2008

  • Antunes, S., & Monteiro, V. (2008). Motivação de professores e alunos para a língua portuguesa: Que relações? International Journal of Developmental and Educational Psychology, 4(1), 511-522.
  • Castro Silva, J., & Morgado, J. (2008). Atitudes face à inclusão escolar de alunos com necessidades educativas especiais. Inclusão, 7.
  • Morgado, J., Castro Silva, J., & Pereira, R. (2008). Atitudes de alunos dos 5º e 6º anos de escolaridade face à integração escolar de alunos com Trissomia 21. Revista Europeia de Inserção Social / Revue Européenne d’Insertion Sociale, vol. 2, 45-63. Available

2007

  • Oliveira, A., & Amaral, V. (2007). A análise factorial de correspondências em investigação em psicologia: Uma aplicação ao estudo das representações sociais do suicídio adolescente. Análise Psicológica, 25(2), 271-293. Available

Horários e Contactos

Dias úteis

das 9:30h às 13:30h

uipcde@ispa.pt

+351 21 881 1700/ 77