Papers in International and National Journals - Developmental Psychology

2006

  • Bost, K., Shin, N., McBride B., Brown, G. L., Vaughn B. E., Copolla, G., Verissimo, M., Monteiro, L., & Korth, B. (2006). Maternal secure-base scripts, children’s attachment security, and mother-child narrative styles. Attachment and Human development, 8(3), 241-260. pdf
  • Monteiro, L., Veríssimo, M., Castro, R. & Oliveira, C. (2006) Partilha da responsabilidade parental. Realidade ou expectativa? Psychologica, 42, 185-212.
  • Pimentel, J.S. (2006) Intervenção precoce: Conquistas e desafios. Revista FENACERCI, 70.
  • Vaughn B. E., Verissimo, M., Copolla, G., Bost, K, McBride B., Shin, N., Krzysik ,L., & Korth, B. (2006). Maternal attachment script representations: Longitudinal stability and associations with stylistic features of maternal narratives. Attachment and Human development, 8(3), 199–208. pdf
  • Vaughn B. E., Waters, H.S., Copolla, G, Cassidy, J., Bost, K, & Verissimo, M., (2006). Script-like attachment representations and behavior in families and across cultures: Studies of parental secure base narratives. Attachment and Human Development, 8(3), 179-184. pdf
  • Verissimo, M., & Salvaterra, F., (2006) Maternal secure-base scripts and children’s attachment security in an adopted sample. Attachment and Human Development, 8(3), 261–274. pdf
  • Veríssimo, M, & Salvaterra, F. (2006). O modelo interno dinâmico da mãe e o comportamento de base segura dos seus filhos num grupo de crianças adoptadas. Psicologia, 20(1), 37-50. Available

 

2005

  • Fidalgo, Z., & Pereira, F. (2005). Socio-cultural differences and the adjustment of mothers' speech to their children's cognitive and language comprehension skills. Learning and Instruction, 15(1), 1-21. pdf
  • Veríssimo, M., Monteiro, L., Vaughn, B.E., Santos, A. J., & Watters, H. (2005). Coordenação entre o modelo interno dinâmico da mãe e o comportamento de base seguro dos seus filhos. Análise Psicológica, 23(2), 7-17.

 

2004

  • Fidalgo, Z., & Pimentel, J.S. (2004). Mother-child and father-child interactions with Down syndrome children: a comparative study. Journal of Intellectual Disability Research, 49, 326.
  • Pimentel, J.S. (2004). Practices of early intervention in Lisbon: families and professionals perceptions. Journal of Intellectual Disability Research, 49, 410.
  • Pimentel, J.S. (2004). Including Down syndrome children in regular schools: main determinants of school achievement and social integration. Journal of Intellectual Disability Research, 49, 410.
  • Pimentel, J.S. (2004). Avaliação de programas de intervenção precoce. Análise Psicológica, 22(1), 43-54.
  • Vieira da Silva, R., Veríssimo, M., & Santos, A. J. (2004) Adaptação Psicossocial da Criança ao Pré-escolar. Analise Psicológica, 22(1), 109-118.

 

2003

  • Pimentel, J. S. (2003). A Escala de intervenção focada na família: Estudo da sua validação, Psicologia, 22 (1), 179-194.
  • Pimentel, J. S. & Meneres, S. (2003).The development of children with down syndrome: The influence of maternal adaptation, mother-child interaction and early forms of support. European Journal of Special Needs Education, 18(8), 209-225. 
  • Veríssimo, M., Alves, S. Monteiro, L., & Oliveira, C. (2003) Ansiedade de Separação Materna e Adaptação Psicossocial ao pré-escolar. Psicologia Saúde & Doenças, 4(2), 221-229.
  • Veríssimo, M., Duarte, I., Monteiro, L., Santos, A. J., & Meneses, A. (2003) Qualidade da vinculação à mãe e à educadora. Psicologia, 17(2), 453-469.
  • Veríssimo, M., Monteiro, L., Vaughn, B.E., & Santos, A. J. (2003) Qualidade da vinculação e desenvolvimento sócio cognitivo. Analise Psicológica, 21(4), 419-430.

 

2000

  • Santos, A., Vaughn, B. & Bonnet, J. (2000). L’influence du réseau affiliatif sur la répartition de l’attention sociale chez l’enfant en groupe préscolaire. Revue des Sciences de L’éducation, 26 (1), 17-34.

 

1999

  • Santos, A. & Winegar, L. (1999). Child social ethology and peer relations: a developmental review of methodology and findings. Acta Ethologica, 2, 1-11.

 

1996

  • Strayer, F. & Santos, A. (1996). Affiliative structures in preschool peer groups. Social Development, 5 (2), 117-130.
  • Gonçalves, E. J., Almada, V. C., Oliveira, R. F. & Santos, A. J. (1996). Female mimicry as a mating tactic in males of the blennid fish Salaria pavo. Journal of the Marine Biological Association of the United Kingdom, 76, 529-538.

 

1995

  • Almada, V. C., Gonçalves, E. J., Oliveira, R. F. & Santos, A. J. (1995). Courting females: ecological constraints affect sex-roles in a natural population of the blenniid fish Salaria pavo. Animal Behaviour, 49, 1125-1127.
  • Strayer, F.F., Verissimo, M., Vaughn, B.E., & Howes, C. (1995).A quantitative approach to the description and classification of primary social relationships. In E. Waters, B. E. Vaughn, G. Posada, & K. Kondo-Ikemura, (Eds.), Caregiving, cultural, and cognitive perspectives on secure base behaviour and working models: New growing points of attachment research. Monographs of the Society for Research in Child Development, 60 (Serial No. 244), 49-70.
  • Veríssimo, M., Blicharski, T., Strayer, F.F., & Santos, A.J. (1995). Vinculação e estilos de comunicação da criança. Análise Psicológica, 13(1-2), 145-155.

 

1994

  • Almada, V. C., Gonçalves, E. J., Santos, A. J. & Baptista, C. (1994). Breeding ecology and nest aggregations in a population of Salaria pavo (Pisces: Blenniidae) in an area where nest sites are very scarce. Journal of Fish Biology, 45, 819-830.

 

Horários e Contactos

Dias úteis

das 9:30h às 13:30h

uipcde@ispa.pt

+351 21 881 1700/ 77